top of page

Bude z Motoristů malá, ale bohatá nevěsta? Turek s Klempířem přesvědčují voliče, že jim průzkumy ubírají

Aktualizováno: 24. 9.

Bude z Motoristů malá, ale bohatá nevěsta? Turek s Klempířem přesvědčují voliče, že jim průzkumy ubírají
Bude z Motoristů malá, ale bohatá nevěsta? Turek s Klempířem přesvědčují voliče, že jim průzkumy ubírají

Politický marketér a teď už bývalý frontman kapely J.A.R. Oto Klempíř vyrazil na jeden ze svých prvních větších mítinků coby lídr Motoristů sobě v Plzeňském kraji. Ve slušně zaplněném sálu hostince Saloon Roudná v Plzni v úterý večer moderoval besedu s europoslancem a středočeským lídrem Filipem Turkem. Společně si notovali v kritice vlády Petra Fialy (ODS), fungování Evropské unie a multikulturních zemí.


Vedle očekávatelných témat však mítink i pro častého návštěvníka politických akcí zahrnul několik pozoruhodných momentů. Tím asi nejpodstatnějším – a z pohledu některých odborníků možná i relevantním – byla teorie, proč by Motoristy sobě mohlo volit více lidí, než ukazují volební modely. Díky tomu by strana, kterou podle posledních šetření agentur STEM nebo Median podporuje 3,9 až 4,7 procenta voličů, překročila hranici pěti procent pro vstup do sněmovny.


„Máme skupinu voličů, která je pro agentury neměřitelná,“ tvrdil Turek s tím, že agentury o tomto problému vědí, údajně jde o zhruba 1,2 procenta lidí a teorie, proč tomu tak je, se různí. „Někdo říká, že jsou to lidé, kteří chodí do práce a nemají čas odpovídat na nějaké průzkumy. Nebo že to mohou být naštvaní lidé, kterým teprve bude 18 a k volbám půjdou poprvé,“ popisoval Turek.


Podle sociologa Jana Herzmanna je zvláštní, že by někdo z agenturního prostředí dokázal říct, kolik procent lidí to je, když se to nedá změřit.


„Osobně si ale myslím, že nějaká podobná skupina lidí skutečně existuje, k volbám přijde a Motoristy posílí tak, že tato strana překročí pět procent,“ říká Herzmann. „Možná je volí lidi, kteří jsou pro agentury nedostupní, protože se v garáži hrabou ve svém autě nebo motorce a nějaké průzkumy veřejného mínění jsou jim ukradené. Ale vůbec bych si netroufl to kvantifikovat,“ uvažuje Herzmann. 


Skeptičtější je k této úvaze ředitel agentury STEM Martin Buchtík. „Je možné, že jim to někdo z našeho oboru řekl. Ale podle mých informací jejich interní analýzy vycházejí velmi podobně jako naše výzkumy,“ tvrdí šéf STEM. Právě jeho agentura je na mítincích Motoristů sobě často negativně zmiňovaná v souvislosti s loňskými eurovolbami. A nejinak tomu bylo i teď v Plzni.


Turek připomněl, jak agentura pár dní před eurovolbami vydala průzkum, v němž strana měla 4,7 procenta hlasů. A ve volbách pak získala 10,26. „Jo,“ vykřikl na to v Plzni emotivně jeden z návštěvníků a další zhruba stovku sledujících tím přiměl k potlesku.


„Volební model neříká, jak dopadnou volby, ale jaká je teď nálada. Motoristé tehdy dokázali aktivizovat hodně lidí na poslední chvíli. Včetně těch, kteří v minulosti vůbec nechodili k volbám,“ vysvětluje dnes Buchtík. Zároveň agenturu hájí s tím, že její model se oproti konkurenčním nelišil zdaleka tolik, jak by se z vystupování tváří strany mohlo zdát.


„Když jsme dělali průměry za květen a začátek června, kdy na nás pánové Macinka, Turek a Šťastný útočili v prakticky každém veřejném vystoupení, tak náš volební model byl o 0,3 procentního bodu nižší oproti průměru ostatních,“ vysvětluje Buchtík.


Klempíř chválil ministra


Že Motoristy průzkumy posílající je pod hranici pěti procent hodně štvou, bylo patrné také z Turkovy připomínky jeho kauzy s rychlou jízdou po dálnici.

„Volební výsledek neovlivní to, že jsem já pitomec dal fotku tachometru na internet, ale že se lidé bojí volit strany, které se nedostanou do sněmovny,“ prohlásil Turek. A Klempíř pak Motoristy označil za stranu, která v případě vstupu do sněmovny může být „malá, ale bohatá nevěsta.“ Protože může rozhodnout o tom, jestli většinu bude mít blok kolem současné vlády, nebo opozičního hnutí ANO.


Předvolební mítink Motoristé sobě!


Turek Motoristy prezentoval jako konstruktivní stranu, která „zabrání komoušům ve vstupu do vlády a bude hlídat ANO, aby bylo pravicové.“ A stranu, která zároveň vyřeší dilema šéfovi ANO Andreji Babišovi.


„Babiš podle mého soudu za žádnou cenu nechce jít do vlády s SPD,“ řekl Turek. A na dálku popíchl šéfa SPD Tomia Okamuru. „Osmdesát procent toho, co tady vyrobíme, vyvážíme do EU. My si nemůžeme zavřít tyto dveře. Takže od nás neuslyšíte to co od Okamury. On ví, že je tady 20 procent lidí, kteří nesnáší unii a Ursulu (von der Leyenovou), tak to zjednoduší na czexit,“ popsal europoslanec jednoduchou taktiku SPD a Klempíř si přisadil.


„My si myslíme, že máme chytřejší voliče než SPD a Tomio Okamura,“ pobavil sál. Turek se pak označil za celoživotního voliče ODS, který nikdy nedal hlas ANO – ale teď s ním hlavně v europarlamentu v mnoha bodech souhlasí. A proto si umí představit společnou vládu. Naproti tomu v současné ODS podle svých slov nevidí nikoho, s kým by chtěl jít do koalice.


„Oni v europarlamentu říkají hezké věci. Ale pak hlasují pro všechny ty zelené návrhy,“ kritizoval ODS. To Klempíř jedno jméno současné nejsilnější vládní strany pochválil – ministra dopravy Martina Kupku, kterého zná z doby, kdy byl starostou středočeské obce Líbeznice, a považuje ho za velmi zdatného politika. „Ale mimo toho Martina Kupku bych s nima nechtěl mít nic společného,“ ujistil Klempíř Turka.


Byť jde o zajímavost, mohla by nabrat na významu – právě Kupka je totiž podle kuloárních informací HN nejpravděpodobnějším kandidátem na předsedu ODS, pokud by koalice Spolu neuspěla v letošních volbách a Fiala se rozhodl své místo přepustit. Nové vedení si ODS krátce po volbách bude volit v každém případě – na začátek příštího roku totiž připadá termín pravidelného kongresu strany.


Místo beatů povídání u stolu


To Motoristé mají za sebou navzdory své krátké historii za poslední rok kongresy už dva. Na nedávném, „krizovém“ ladili taktiku, jak zvednout volební preference strany. Úterní plzeňská akce měla oproti dřívějším mnohem komornější charakter. Nehrály žádné Řezníkovy dunivé beaty, Turek s Klempířem po většinu vystoupení seděli u stolu a povídali si. V některých momentech tak tiše, že se ze sálu ozvala prosba, ať mluví do mikrofonu hlasitěji.


Turek se přihlásil k tomu, že by v příští vládě chtěl být ministrem, protože by se pak mohl účastnit rad ministrů EU. A díky tomu ovlivňovat unijní politiku víc než ze současné pozice europoslance. Konkrétní resort nezmínil, spekuluje se o zahraničí.


„Na to, že by Motoristé měli být proruští, prosím nenaskakujte, je to laciná taktika těch, kteří nemají argumenty,“ hájil politiku strany Turek.


„O Ukrajině se po dobu, kdy jsem v Evropském parlamentu, hlasovalo pouze dvakrát – a pokaždé jsem byl pro. Poprvé tam moje oblíbená Danuše Nerudová chyběla. Takže vlastně byla proruská,“ pobavil diváky svým srovnáním s europoslankyní STAN Danuší Nerudovou.


Ujišťoval, že Motoristé nechtějí vystupovat z Evropské unie ani NATO, byť unii nešetřil. „Například náš eurokomisař, pan Jozef Síkela, je v takovém resortu přátelství třetích zemí, který rozdává 300 miliard eur. Vy všichni jste přispěli na to, že jsme zaplatili elektrifikaci nějakých nepálských míst,“ řekl Turek. Kritizoval evropskou měnovou politiku a v této souvislosti se návštěvníků v sálu zeptal: „Je tady někdo pro euro?“ Když se nezvedla ani jedna ruka, tak se usmál: „To jsme v dobré společnosti.“


Většinu akce „odtáhl“ právě Turek, Klempíř se spíše ptal. Ač pochází ze Slovácka a většinu života působí v Praze, Plzeň pro něj prý „není nic cizího“. „Je to pár kiláků od Prahy. Já to tady znám, znám tady spíš něžné pohlaví. Zažil jsem tady několik emocionálních zážitků, o kterých teď nechci moc mluvit,“ řekl k městu a kraji, kde ho Motoristé nasadili pro mnohé překvapivě na první místo kandidátky teprve před měsícem.


Plzeňany se snažil získat aspoň nápadem, že chce prosadit, aby ve městě bylo něco pojmenováno po zpěváku Karlu Gottovi.


„Mistr Karel Gott se narodil v Plzni a dosud tu po něm není pojmenováno vůbec nic,“ vyčinil místním politikům Klempíř s tím, že už dávno měli po Gottovi, který zesnul v říjnu 2019, pojmenovat „aspoň nějaký autobusák, zastávku nebo nádraží“.


bottom of page